Golden Rose, Brylanty Polskiej Gospodarki 2017, w social media

Branża kosmetyczna w Polsce jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się stref gospodarczych. Rosnąca ilość marek, rodzimych i zagranicznych, popularność kanałów urodowych na YouTube i powszechna dostępność kosmetyków bezpośrednio wpływają na świadomość kosmetycznego świata wśród konsumentów.

Ogromna konkurencyjność na rynku sprawia, że marki w drodze do pozyskania klienta otwierają się na wirtualną komunikację, by być aktywnymi we wszystkich możliwych punktach styku klient-marka.

Działania brandów w mediach społecznościowych i budowanie zaangażowanej społeczności wokół nich, sprawiają, że marka może zacząć czerpać z tego korzyści. Przykładem umiejętnego wykorzystania kanałów social media jest marka Golden Rose, która na polski rynek weszła w 2003 roku. Wówczas z jednym stoiskiem, sprzedając niemal same kolorowe lakiery do paznokci zaczęła powoli pozyskiwać zaufanie klientek. Obecnie, po 15 latach, Golden Rose to prężnie działająca firma, rozpoznawalna zarówno przez młodsze, jak i starsze miłośniczki świata beauty.

Niewątpliwie na rosnące sukcesy marki przekładają się jej działania w sferze social media. Golden Rose od samego początku postawiło na działania na Facebooku, wykorzystując ten kanał do wciągnięcia konsumentek w interakcję. Z wewnętrznej analizy marki wynika, że na tym właśnie medium obserwuje ich najstarsza grupa wiekowa. Fanki doceniają każdy wpis, komentują bogatą gamę kolorystyczną produktów i często też chwalą się swoimi zakupami lub makijażowymi metamorfozami. Każdy post na facebookowym fanpage’u marki zazwyczaj zbiera kilkadziesiąt komentarzy i od kilkuset do kilku tysięcy lajków.

Obserwując statystyki marki na Facebooku, można dostrzec ogromny wzrost liczby fanów. W styczniu 2016 roku ich liczba wynosiła 98 940, a na początku 2018 ponad 210 000. Daje to ponad dwukrotny wzrost.

Marka jednak nie poprzestaje na Facebooku i czynnie działa również na Instagramie, którego potencjał wykorzystuje, umiejętnie budując zaangażowaną społeczność. Często pod postami fanki pytają o konkretne produkty, ich kolory i deklarują chęć nabycia kosmetyków.

Warto jednak zauważyć, że Golden Rose rozdziela content, dostosowując go do grup odbiorców. Stara się, by był on zróżnicowany, ciekawy i estetycznie dopracowany. Przyjęte strategie komunikacji są uzupełniane o elementy atrakcyjne dla odbiorców, takie jak Newsjacking, który pozwala w czasie rzeczywistym śledzić kulisy życia marki, np. na Instastories lub Snapchacie, czy też live streamy z wizażystką marki, która odpowiada na pytania dotyczące technik makijażu. Czynna interakcja, angażujący dialog i słuchanie potrzeb pozwalają firmie dowiedzieć się czegoś więcej o swoich odbiorcach, sprawdzić ich oczekiwania, nadzieje i obawy. To wszystko składa się na wysoki wskaźnik Interactivity Index i wysoką konwersję na profilach prowadzonych przez markę.

Powyższe działania sprawiły, że Instagram Golden Rose od połowy 2016 roku cieszy się ogromnym przyrostem fanów, który średnio w miesiącu plasuje się na poziomie 7-8 tysięcy osób. Warto również zaznaczyć, że przy jednoczesnym wzroście fanów, ich zaangażowanie nie spada i nadal utrzymuje się na wysokim poziomie.

Przełomowy dla marki był również czerwiec 2016, kiedy to marka dodała kolejne medium, skierowane do najmłodszej grupy wiekowej – Snapchat. W tym medium komunikacja jest kierowana do najmłodszej grupy odbiorców, która niezwykle aktywnie udziela się, zadaje pytania i pokazuje swoje kosmetyczne zakupy.

Przyglądając się niezależnym raportom tj. Facebook Trends i Instagram Trends wykonanym przez grupę doświadczonych badaczy, analityków z Sotrender możemy zauważyć, że działania marki są niezwykle skuteczne w porównaniu do konkurencji. Można zauważyć, że zaangażowanie fanów Golden Rose na Instagramie jest wyższe niż innych marek, np.: Oriflame, Eveline Cosmetics czy Avon Polska, a nawet popularnych drogerii, jak Douglas Polska czy Rossmann.

Suma odbiorców Golden Rose na Instagramie pozwoliła uplasować się jej na drugiej pozycji, w tyle zostawiając marki, które w świecie beauty są znaczącymi graczami jak Sephora Polska, NYX Professional Makeup czy Rimmel London Polska. Takie zestawienie pokazuje, że wystarczy zaangażowanie w komunikację z odbiorcami, umiejętności pokazywania potencjału produktów oraz wspieranie odbiorców w problemach, by stworzyć aktywną społeczność.

Golden Rose stawia także na nowe technologie. Z tego względu marka opracowała chatbot, który poprzez Messengera doradza kobietom, jaki odcień lakieru będzie dopasowany do ich potrzeb. To sprawia, że profil staje się bardziej responsywny i skraca się czas odpowiedzi na zapytania użytkowników. Wszelkiego rodzaju boty to już nie tylko nowinka technologiczna, to silnie rozwijająca się gałąź marketingu, ponieważ użytkownicy coraz częściej wymagają od marek obsługi 24 h/ dobę. Chcą uzyskać odpowiedź natychmiastowo.

Jest to także ukłon w stronę klientów, którzy za pomocą jednego komunikatora mogą porozumieć się z przyjaciółmi oraz ulubioną marką, od której otrzymają szybko odpowiedź.

Marka oprócz działań pod własnym logiem na łamach Instagrama promuje również swojego brand Hero  – Pana Lakiera. Ta barwna postać jest związana z życiem marki – pojawia się na eventach branżowych, targach kosmetycznych czy podczas akcji związanych ze stoiskami marki. Profil Pana Lakiera powstał w kwietniu 2016 roku i od razu zaczął cieszyć się rosnącą popularnością wśród miłośniczek stylizacji paznokci. Lekka, zabawna i nieco kokieteryjna komunikacja postaci trafia do fanek i sprawia, że nie tylko angażują się w komunikację, ale również wysyłają swoje prace.

Przykład marki Golden Rose pokazuje, że wystarczy konsekwentnie realizowany pomysł i zaangażowanie, by zbudować społeczność, która wspiera działania brandu, kibicuje mu i pomaga się rozwijać.

Golden Rose Sp. z o.o. w Łodzi została wyróżniona przez Instytut Europejskiego Biznesu w XII edycji Konkursu Gepardy Biznesu 2017, X edycji Konkursu Brylanty Polskiej Gospodarki 2017 i X edycji Konkursu Efektywna Firma 2017 na podstawie wiarygodnych danych finansowych z Krajowego Rejestru Sądowego.